Korpusznyelvészeti módszerek a kognitív nyelvészeti kutatásban

Meghívó A DiAGram Funkcionális Nyelvészeti Központ előadás-sorozatot szervez Korpusznyelvészeti módszerek a kognitív nyelvészeti kutatásban címmel. Az előadások arra fókuszálnak, hogyan hasznosíthatók a nyelvtechnológiai módszerek, a létrehozott adatbázisok és keresőeszközök a magyar igei konstrukciók azonosításában, vizsgálatában. Az előadás-sorozatot online, a Teams platformon tartják. Minden alkalommal egy 30-45 perces előadást 30-45 perces diszkusszió fog követni. Az előadásokat rögzítik, a felvételeket a DiAGram Központ honlapján fogják közreadni. Az első előadást Kalivoda Ágnes tartja 2021. május 14-én 16 órakor. Részletes program és csatlakozási lehetőség: https://diagram.elte.hu/content/korpusznyelveszeti-modszerek-a-kognitiv-nyelveszeti-kutatasban.t.19512 Előadó Téma Időpont és…

Continue reading »

Terminológiai csütörtök

Terminológiai csütörtök VIII. Szakmai nap Szervezők: KRE BTK MNYIKI Magyar Nyelvtudományi Tanszék TERMIK (Terminológiai Kutatócsoport) MaTT (A Magyar Nyelv Terminológiai Tanácsa) Időpontja: február 4. (csütörtök), 18.00–19.00 Helyszíne: Online (ZOOM) https://us02web.zoom.us/j/87362474814?pwd=Mk4xY3NSZUF3a2Q0YjAwUW5Ubi9BUT09 Könyvbemutató Moderátor: Bölcskei Andrea, a KRE MNYIKI intézetvezetője Program A Terminológiai Kutatócsoport „A magyar nyelv és a szakmai kultúra. Magyar nyelvészeti kutatások a tartalomfejlesztés és a dokumentáció területén” című kutatási pályázata keretében megjelent monográfiákat bemutatják a szerzők Csontos Nóra Szakszöveg-tipológia. Szakszövegtípusok vizsgálata társas-kognitív keretben Dér Csilla Ilona Diskurzusjelölők és társulásaik a magyar nyelvben Sólyom Réka…

Continue reading »

“Szóbeli bántalmazás” pedagógus-továbbképzés

Szóbeli bántalmazás – A nyelvi agresszió leleplezése c. 8 órás, tanúsítványt nyújtó, nem akkreditált, ONLINE pedagógus-továbbképzés (A pedagógusok számára kötelezően megszerzendő 120 kredit legfeljebb huszonöt százaléka teljesíthető nem akkreditált képzésben való részvétellel.) 2021. január 28. csütörtök 9:00–15:50 A GYTK FB-oldalán: https://www.facebook.com/gyptovabbkepzes/?__cft__[0]=AZXaIzQ8TOwx-xQ5bX4vF6HjSWkUoE2VwYOTxTKpWgiP4GHr5r-j359eteddgBWudc8aL88h5K2oUA-uoxdgs8M9TwUlbGdXcw4QTZTI3HXnxMbBexa0vVIfWV4wJxaMNKRraxLr5KgChymTO5lVGDMzAYX6QCtKLyqFrk76VBKwhkfG4v4ftfP0HXowrzSk-kM&__tn__=-UC%2CP-R A továbbképzés anyagának egy része megjelent: https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/tntef/article/view/34164/33310 A képzés a nehezen felismerhető verbális agresszió témáját járja körül, s választ ad arra, hogyan tudjuk mindezt beazonosítani. A nyelvi agresszió vizsgálatára az alábbi színtereken kerül sor: családon belül, párkapcsolaton belül, munkahelyen, pedagógusok és diákok között. A korábban alkalmazott tudományos kategorizációknál jóval…

Continue reading »

TNTeF: 2020, 10. évf. 2. szám

Megjelent: 2020-12-31 Előszó Barát Erzsébet i-ii PDFPDF (ENGLISH) Tanulmányok Górcső alatt: büntetőítéletek és bírói munka nőkkel szembeni erőszak ügyekben Kreatív kritikai jogi elemzés Sebestyén Andrea 1-24 PDF A verbális agresszió kevésbé nyilvánvaló esetei és leleplezésük Borbás Gabriella Dóra 25-98 PDF Petíció az abortusz-szabadság megőrzéséért 1973 (2. rész) Körösi Zsuzsa 99-133 PDF A láthatóság joga Michelle Obama Így lettem című önéletrajzában Kovács Ágnes Zsófia 134-160 PDF A fekete maszkulin flâneurség, városi hangtájképek és nemfehér nők hangjai Teju Cole Open city című regényében Mózes Dorottya 161-183 PDF Replika…

Continue reading »